در صورتی که می خواهید یک تغییری در زندگی خودتان ایجاد کنید و به شرایط بهتری دست پیدا کنید، صحبت کردن با یک فردی که خارج از زندگی شما است، می تواند واقعا مفید باشد

. روان درمانی و مربیگری عبارت از دو نوع خدماتی می باشند که به افراد بی شماری کمک کرده اند و آنها به بهترین زندگی ممکن دست پیدا کرده اند، ولی به دلیل هم پوشانی موجود ما بین هر یک از این رشته ها، افراد دچار نوعی سردرگمی می شوند.


در این مقاله ما در مورد پنج تفاوت اصلی ما بین مربیگری و روان درمانی صحبت خواهیم کرد؛


بنابراین شما با مطالعه این مقاله می توانید تصمیم بهتری برای استفاده از یک روان درمانگر و / یا مربی بگیرید و در طول زندگی تان از وی استفاده کنید.


روان درمانگر بیماری روانی را درمان می کند؛ مربی ها چنین کاری انجام نمی دهند

یکی از عوامل تمایز ما بین روان درمانگران و مربیان عبارت از این است که روان درمانگران برای کمک به افرادی آموزش دیده اند که با بیماری های روانی مواجه هستند، در حالیکه مربیان چنین آموزش هایی را ندیده اند.


هر چند که در مورد بیماری روانی یک سری برچسب ها و اسم گذاری هایی وجود دارد، ولی مشکلات سلامت روانی رواج بیشتری دارند و بر روی یک چهارم از جمعیت آمریکا تاثیر می گذارند.


در صورتی که شما برای یک مشکل سلامت روان رایج، همانند افسردگی، اضطراب یا اختلال استرس بعد از آسیب (PTSD) به دنبال کمک گرفتن باشید، روان درمانی می تواند به شما کمک کند.


موقعیت های گذشته در مقابل موقعیت ها آینده

بر اساس دیدگاه عمومی، مربیگری بر روی کمک به افراد برای دستیابی به اهداف آینده متمرکز است، در حالی که روان درمانی تمایل بیشتری برای تمرکز بر روی گذشته و حال دارد.


به همین دلیل گفته می شود که مربیان زیادی باید بتوانند به شما کمک کنند تا تاثیر گذشته خودتان را بر روی شرایط فعلی تان شناسایی کنید و روان درمانگران می توانند به شما کمک کنند که اهداف آینده را به دست بیاورید.


با این وجود، تمرکز روان درمانی بیشتر بر روی درمان گذشته است، در حالیکه مربیگری بیشتر بر روی تمایلات شما در مورد آینده متمرکز است.


تفاوت های موجود در پرداخت هزینه

به دلیل اینکه روان درمانی مربوط به درمان مشکل سلامت روانی می باشد، در صورتی که معیارهای اختلال سلامت روانی را داشته باشد و شرکت بیمه به این نتیجه برسد .


دوره روان درمانی برای فرد ضرورت دارد تا بتواند به شرایط بهتری دست پیدا کند، هزینه های روان درمانی تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت.


معمولا دوره های آماده سازی (تحت نظر مربی) تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد، چرا که دوره های تحت نظر مربی با هدف درمان بیماری صورت نمی گیرند.



اعتبارگذاری

به منظور دسترسی قانونی به روان درمانی، فرد باید درجه ارشد و مجوز کشوری (ایالتی) مربوط به کار را داشته باشد.


به منظور به دست آوردن مجوز کار روان درمانی، فرد باید معیارهای خاصی را داشته باشد که شامل آزمون و تعداد خاصی از ساعت های کار تحت نظارت می باشد.


در حالیکه برنامه های گواهی نامه ای زیادی برای مربیگری وجود دارد، ولی هیچ نوع نظارتی بر روی مربی های زندگی یا موفقیت وجود ندارد.


بر خلاف نبود هیچگونه هیات نظارتی در زمینه مربیگری، اکثر مربی ها خدمات چشمگیری را ارائه می دهند و برخی از آنها به عنوان روان درمانگر کار می کنند.


سایت “کانون مشاوران ایران” به عنوان مرجع روانشناسی، همواره در کنار شماست. متخصص زوج درمانی و خانواده درمانی و مشاوره فردی در نقاط مختلف ایران از جمله اصفهان، تبریز، شیراز و تهران و مرکز مشاوره قیطریه ، شهرک غرب، شریعتی و غیره به مشاوره تخصصی می پردازند.



ارائه خدمات

در حوزه مربوط به مکان و نحوه ارائه خدمات، روان درمانگران در مقایسه با مربیان، با محدودیت های بیشتری مواجه می شوند.


برای مثال، آنها باید در کشور (ایالتی) که کار می کنند مجوز داشته باشند، در حالیکه مربیان می توانند در سرتاسر ایالات متحده و سطح بین المللی فعالیت کنند.


روان درمانی به صورت مرسوم با استفاده از روش رو در رو و در یک اداره صورت می گیرد، در حالی که مربیگری حتی از طریق تلفن یا اینترنت هم می تواند صورت بگیرد.


با این وجود، برخی از درمانگران از طریق تلفن یا با استفاده از اینترنت هم خدمات خودشان را ارائه می کنند و برخی از مربیان دارای اداره هایی هستند که در آنجا با ارباب رجوع های خودشان ملاقات می کنند.


برخی از مربیان ترجیح می دهند که در مجموعه های عمومی با مراجعین خودشان ملاقات داشته باشند، در حالیکه این مورد در رابطه با روان درمانگران به ندرت پیش میاید.


تفاوت های بیان شده در بالا حالت عمومی دارند و برای تمامی مربیان و روان درمان گران مصداق ندارند.


در واقع، تفات ما بین دو درمانگر یا دو مربی می تواند بیشتر از تفاوت ما بین یک درمانگر و یک مربی باشد و بستگی به نحوه کار آنها دارد.


در صورتی که شما هنوز نتوانسته اید ما بین یک روان درمانگر و مربی تفاوت قائل شوید، با هر یک از متخصصان مربوط به این زمینه ها گفت و گو کنید و در مورد رهیافت شان سوالاتی را مطرح کنید.


در هنگام تحقیق خودتان مطمئن شوید که پس زمینه های متخصصان قانونی می باشد و در آخر یک مورد مناسب را برای خودتان انتخاب کنید.


نویسنده: جنی کدل[1]

منبع: مرکز مشاوره ستاره ایرانیان : مرکز مشاوره خانواده - 5 تفاوت بین مربیگری و روان درمانی