فهرست زیر لیستی از روانشناسان معروف جهان در اختیار شما قرار داده شده است. وسعت و تنوع روانشناسی را می توان با نگاه به برخی از شناخته شده ترین متفکران آن مشاهده کرد. در حالی که هر نظریه پرداز ممکن است بخشی از یک مکتب فکری مهم بوده باشد، اما هر کدام دیدگاه منحصر به فردی را به حوزه روانشناسی آورده اند.
این مطلب با همکاری دکتر روانشناس مرکز مشاوره ستاره تهیه شده است.
هدف این فهرست ارائه نگاهی اجمالی به برخی از دیدگاههای نظری اصلی است که نه تنها بر روانشناسی، بلکه بر فرهنگ بزرگتر نیز تأثیر گذاشتهاند.
روانشناسان معروف جهان
بی اف اسکینر
رفتارگرایی بیاف اسکینر او را به قدرتی در روانشناسی و تکنیکهای درمانی تبدیل کرد که امروزه نیز بهطور گسترده مورد استفاده قرار میگیرند. اسکینر به خاطر مفاهیم شرطی سازی عامل و برنامه های تقویتی به شهرت رسیده است.
رفتارگرایی که به عنوان روانشناسی رفتاری نیز شناخته می شود، یک نظریه یادگیری است که بر این ایده مبتنی است که همه رفتارها از طریق شرطی سازی کسب می شوند و شرطی سازی از طریق تعامل با محیط اتفاق می افتد. رفتارگرایان معتقدند که اعمال توسط محرک های محیطی شکل می گیرند.
بر اساس این مکتب فکری، رفتار را می توان بدون توجه به حالات ذهنی درونی به صورت سیستماتیک و قابل مشاهده بررسی کرد. نظریه رفتاری همچنین می گوید که فقط رفتار قابل مشاهده باید در نظر گرفته شود زیرا شناخت، احساسات و خلق و خو عواملی ذهنی هستند.
رفتارگرایان سختگیر بر این باورند که هر فردی را می توان برای انجام هر کاری (صرف نظر از زمینه ژنتیکی، ویژگی های شخصیتی و افکار درونی) در محدوده توانایی های فیزیکی خود آموزش داد. این فقط به شرطی سازی مناسب نیاز دارد.
ژان پیاژه
نظریه رشد شناختی ژان پیاژه تأثیر عمیقی بر روانشناسی، به ویژه درک رشد فکری کودکان داشت. تحقیقات او به روانشناسی رشد، روانشناسی شناختی و اصلاحات آموزشی کمک کرد.
آلبرت اینشتین مشاهدات پیاژه در مورد رشد فکری و فرآیندهای فکری کودکان را به عنوان یک کشف توصیف کرد و گفت: «فقط یک نابغه میتوانست به آن فکر کند».
نظریه رشد شناختی ژان پیاژه پیشنهاد می کند که کودکان در چهار مرحله مختلف یاد می گیرند. نظریه او نه تنها بر درک چگونگی کسب دانش کودکان، بلکه بر درک ماهیت هوش نیز متمرکز است. مراحل پیاژه عبارتند از:
مرحله حسی – حرکتی : از تولد تا ۲ سالگی
مرحله تفکر پیش عملیاتی : سنین ۲ تا ۷ سال
مرحله تفکر عملیات عینی : سنین ۷ تا ۱۱ سال
مرحله عملیات انتزاعی یا صوری : سن ۱۲ سال به بالا
پیاژه یکی از روانشناسان معروف جهان معتقد بود که کودک نقش فعالی در فرآیند یادگیری داشته و مانند دانشمندان کوچک در حین انجام آزمایشها، مشاهدات و یادگیری در مورد جهان عمل میکنند. همانطور که بچه ها با دنیای اطراف خود در تعامل هستند، به طور مداوم دانش جدید آموخته و ایده های قبلی را با اطلاعات جدید تطبیق می دهند.
250 بهترین روانشناس در حال حاضر جهان
۵۰ بهترین روانشناس حال حاضر جهان
فروید زیگموند
یکی از معروف ترین روانشناسان زیگموند فروید می باشد. کار او از این باور ناشی می شود که همه بیماری های روانی دلایل فیزیولوژیکی ندارند. او همچنین شواهدی ارائه کرد که نشان میدهد تفاوتهای فرهنگی بر روانشناسی و رفتار تأثیر میگذارد. کار او در درک ما از رشد انسانی، شخصیت، روانشناسی بالینی و روانشناسی غیرعادی نقش زیادی داشته است.
نظریه ها و کار زیگموند فروید به شکل گیری دیدگاه های ما در مورد دوران کودکی، شخصیت، حافظه، تمایلات جنسی و درمان کمک زیادی کرده است. برخی دیگر از متفکران آثاری را ارائه کرده اند که از کارهای فروید رشد کرده است، در حالی که دیگران نظریه های جدیدی را در مخالفت با ایده های او توسعه داده اند.